
5 tips om snack-content te gebruiken als social media strategie
Hoe val je op in de online wereld die bomvol staat met online content en informatie. Snackcontent! Alles in dit blog over snackcontent en hoe jij dat kan gebruiken voor je social media strategie.
Tegenwoordig krijgen we een overdosis aan informatie en content binnen op onze schermpjes. Het is daarom niet gek dat we het moeilijk vinden om onze aandacht ergens bij te houden. Alles gaat sneller dan snel en ons brein heeft moeite om het allemaal bij te houden en te verwerken.
Hoe kun je er voor zorgen dat jij opvalt tussen al die berichten op social media en andere kanalen? Snack-content! Makkelijk en snel informatie geven aan jouw doelgroep op een leuke en creatieve manier. Hoe breng jij je verhaal naar buiten?
In dit blog kijken we naar 5 manieren om content te verpakken als een lekkere snack, voor even tussendoor. Want ook op die manier bereik je jouw publiek.
Tip 1 Snack size blogs
Moet een blog niet lang zijn dan? Niet perse! Wanneer jij je verhaal kort en bondig kan omschrijven, waarom zou je dat dan niet doen? Natuurlijk zijn er wel een paar elementen die je terug moet laten komen in je snack size blog.
- Een headline die nieuwsgierig maakt
- Een verleidelijke introductie (get their attention)
- Duidelijke subkoppen (want scannen doen we allemaal)
- Korte paragrafen
Zorg ervoor dat jouw lezer niet tegen een gigantische muur van woorden staat te staren, dat schrikt af! Zelf merk ik ook, wanneer ik alleen maar tekst zie, zonder subkoppen of duidelijke intro, ik mijn aandacht snel kwijt ben. Meestal denk ik dan: ja, daar heb ik geen tijd voor, ik zoek wel verder.
Het betekent trouwens niet dat je geen lange blog meer mag schrijven, maar breek je blog in stukjes. Dat maakt het overzichtelijk.
Tip 2 Maak infographics
Dit is de ideale manier wanneer je snel, en duidelijk, een bepaalde boodschap wilt overbrengen. Een infographic zorgt voor de juiste combinatie van tekst en beelden. Samen vormen ze de complete boodschap. Makkelijk en snel dus.
Ook zie je vaak dat infographics sneller gedeeld worden en dat mensen via beeld en tekst de boodschap sneller onthouden. Ideaal dus!
Tip 3 Foto’s, visuals en graphic designs
Content marketing is een creatief vak! Helaas zijn stockphoto’s niet genoeg, want het draait allemaal om unieke content. Wanneer je jouw verhaal, product of dienst kan vertalen naar beeld, heb je beet! Beelden raken mensen, combineer dat met tekst en upload dit op de juiste kanalen, dan heb je de perfecte snack content. De combinatie van tekst en beeld, kort en krachtig!
Met de juiste foto, of visual, val je op en blijf je hangen. Dat betekent wel dat je moet nadenken over hoe je iets naar buiten brengt. Welke beelden gebruik je dan en klopt alles wel met elkaar? Ik zie het nog te vaak dat website slechte kwaliteit foto’s gebruiken, of dat de website bol staat van stockphoto’s. Slechte kwaliteit foto’s doen gewoon pijn aan je ogen, en dat is jammer, want dit is simpel op te lossen!
Wat je jezelf natuurlijk ook kunt afvragen, bij tip 3, is of je altijd foto’s of visuals nodig hebt? Maakt het je boodschap echt sterker, of plaatst je alleen maar foto’s omdat je denkt dat je foto’s moet plaatsen? Ik ben van mening dat je alleen foto’s, visuals of graphics designs moet plaatsen wanneer dit een onderdeel is van de boodschap. Soms is een blog bijvoorbeeld ook voldoende met alleen maar tekst, foto’s zijn dan helemaal niet relevant. Het ligt dus aan je boodschap en wat je wilt vertellen.
Tip 4 Quotes en vragen stellen
We leven in een geweldige tijd waarbij we gewoon via social media vragen kunnen stellen aan onze klanten. Ideaal! Dus maak daar dan ook gebruik van. Stel vragen via polls of daag je volgers uit om te reageren op die ene quote die jij online hebt gezet. Ga voor die connectie, zet in op betrokkenheid en start het gesprek.
Het delen van een simpele quote, in combinatie met een toffe graphic design, zorgt voor connectie. Jouw fans krijgen een kans om te reageren. Blijf niet alleen maar zenden, maar ontvang, reageer en ga het gesprek aan. Easy as that!
Tip 5 Snackable content = Mobile first
En daar sluiten we mee af! Want snacken doen we vooral op onze mobiel. Wanneer je in de trein zit, even op kantoor of in de wachtkamer bij de tandarts. We spieken allemaal even op onze mobiel.
Daarom moet snack content compleet ingericht zijn op mobile gebruik. Zorg ervoor dat jouw content duidelijk is op het scherm van een smartphone. Welke afmetingen heb je nodig? En hoe komt mijn boodschap over op een kleiner scherm? Vragen die je zeker niet moet overslaan.