
Wat is content marketing en waarom is het belangrijk?
Wat is content marketing en hoe kun je dit het beste gebruiken voor jouw merk of bedrijf. Lees dit blog om te ontdekken waarom content marketing ook voor jou belangrijk is!
De term content marketing of content creation hoor je steeds vaker vallen en steeds meer bedrijven en merken zijn zicht bewust van het feit dat content marketing enorm belangrijk is. Zorg je voor goede content? Dan zit je gebakken. Content is king! Maar, hoe werkt dat dan? En hoe zorg je ervoor dat jouw content past bij je doelgroep?

Bij content marketing zijn we bezig met het aanbieden van relevante informatie aan het publiek dat jij graag wilt bereiken. De doelgroep staat hierbij dus centraal! Door het aanbieden van de juiste informatie zorg je ervoor dat jouw doelgroep een sterke connectie krijgt met jouw merk of product.
Content = Inhoud
En deze inhoud kun je dus delen met jouw doelgroep. Denk hierbij aan tekst, foto’s, video’s, infographics enz. Er zijn enorm veel opties om jouw content naar buiten te brengen. De informatie en content over jouw diensten of producten kun je op allerlei manieren delen met de wereld.
“Bij content marketing gaat het om het aanbieden van de juiste informatie aan je doelgroep”
Wat doet een content marketeer?
Content marketeers zijn bezig met het verspreiden van informatie, dat gebeurd vooral op het gebied van tekst en beeld. Door deze informatie te delen wordt jouw merk, product of dienst beter zichtbaar. Uiteindelijk zorgt goede en relevante content ervoor dat bezoekers van jouw website klant worden en/of gebruik gaan maken van jouw diensten. Er ontstaat een connectie en relatie met jouw organisatie en merk.
Hoeveel tijd kost content marketing?
Helaas doe je content marketing er niet zomaar even bij. Deze vorm van marketing vraagt veel tijd en aandacht. Begin je pas net met het opzetten van je content strategie en marketing? Dan kan het wel even duren voordat je resultaat ziet. Daarnaast zal je onderzoek moeten doen naar wat je doelgroep vraagt en welke informatie zij nodig hebben om vervolgens te bepalen hoe je deze content weer gaat delen. Uiteindelijk kost content marketing dus veel tijd en aandacht. Maar als je blijft investeren zal het resultaat je zeker verrassen.

3 redenen waarom content marketing belangrijk is
- Je leert je doelgroep veel beter kennen
Content marketing is praten met mensen, niet tegen mensen! Door vragen te stellen aan je doelgroep kun je er achter komen waar deze behoefte aan heeft. Feedback vragen en hiernaar luisteren zorgt er voor dat je uiteindelijk goud in handen hebt. Je weet namelijk nu precies waneer, waar en welke content je doelgroep zoekt.
- Je wordt beter vindbaar in Google
Ik focus hier even op Google, maar natuurlijk geldt dit ook voor andere zoekmachines. Veel mensen gaan tegenwoordig het internet op en starten hier hun zoektocht naar informatie. Biedt jij de juiste informatie aan, en heb jij dus relevante content die ook nog eens goed van kwaliteit is, dan zorgt Google ervoor dat jij bovenaan komt te staan in de zoekresultaten. Je bent zichtbaar op het juiste kanaal en op het juiste moment. Google is je beste vriend!

- Betere reputatie en vertrouwen
Ben je expert op een bepaald gebied, en kun jij daar alles over vertellen? Dan wil je natuurlijk dat mensen dat komen te weten. Je zorgt ervoor dat je relevante content maakt en deze plaatst op verschillende kanalen. Dit zal je reputatie een boost geven en zorgt ook nog eens voor vertrouwen. Hoe meer duidelijke content die expertise uitstraalt, hoe beter dit is voor jouw organisatie. Met de juiste content creëer je een relatie en een community met je doelgroep. Er ontstaat een duurzame relatie met jouw bedrijf, merk of organisatie. Merken die relevante en bruikbare content aanbieden worden gezien als leiders in hun industrie. Dit zorgt voor vertrouwen en autoriteit
Conclusie
Content marketing geeft de mogelijkheid om te groeien! Belangrijk is dan wel dat content en informatie gegeven wordt die relevant is en waarde heeft voor jouw publiek. Dat vraagt om constante analyse en onderzoek van de doelgroep om er zo achter te komen wat wel, en wat niet werkt. Wanneer is je content effectief? Bereikt het überhaupt wel jouw publiek? En welke content past eigenlijk bij mijn doelgroep? Genoeg uitdaging om vandaag nog mee aan de slag te gaan!

Hulp nodig met content marketing?
Hulp nodig met het maken van content of het bepalen van een content marketing strategie? Of heeft jouw content een nieuwe dosis “caffeine” nodig? Laat het me weten! Ik kijk graag met je mee hoe wij samen jouw doelgroep nog beter kunnen bereiken. Let’s get creative!