Misschien moeten we meer gaan doen met imagineering? Wanneer ik hier een gesprek over start, beginnen de meeste mensen mij bedenkelijk aan te kijken. Ze zien water branden en zullen waarschijnlijk denken dat ik compleet in mijn eigen wereldje leef. Toch is imagineering een onderwerp wat nog veel te weinig besproken wordt. Hoog tijd om dit eens onder de loep te nemen en uitleg te geven wat imagineering is en waarom je niet meer zonder kan in 2020. Want, wil jij een échte emotionele connectie maken met jouw doelgroep? Dan doe je dat met imagineering!

Samengesteld woord

Experience marketing, event marketing, brand management of experience design. Allemaal termen die in de wereld van marketing en branding vaker naar voren komen. Maar hoe past imagineering dan in dit rijtje? Wat is het eigenlijk? Hebben we het over een nieuwe denkwijze, of zit er meer achter de term?

Imagineering is een samenstelling van twee woorden, namelijk; ‘Imagination’ en ‘Engineering’. Imagination staat voor verbeeldingskracht, dus fantasie en je gedachte de vrije loop laten. Engineering staat voor techniek. Als je deze woorden samenvoegt kom je uit op: Imagineering.

De beleveniseconomie

Tegenwoordig zien we dat belevingen niet meer weg te denken zijn uit de huidige economie. We willen producten en diensten die ons iets laten beleven. We zijn op zoek naar iets wat ons raakt en desnoods verandert. Daarnaast zijn we allemaal op zoek naar momenten die ons helpen om te ontsnappen uit de dagelijkse sleur. Wel eens nagedacht wat je eigenlijk meeneemt na een dagje attractiepark? Precies, je hebt niet opeens een achtbaan in je achtertuin staan (zou wel leuk zijn) maar, je koopt een beleving! We zitten middenin die beleveniseconomie, wat betekent dat dan eigenlijk voor jou?

Belevingscommunicatie: communicatie door middel van beleving

Misschien maakt het duidelijk wanneer we imagineering zien als een vorm van communicatie tussen een organisatie/bedrijf en doelgroep. Maar, we hebben het dan niet zomaar over een normale vorm van communicatie. We hebben het hier over belevingscommunicatie. Klinkt zweverig? Concreet komt het erop neer dat je de band tussen jouw organisatie en publiek probeert te versterken. Dit doe je door middel van een belevenis. Hierbij brengen we de boodschap niet alleen over via tekst maar proberen we alle zintuigen mee te nemen.

Beleving zorgt voor échte verbinding

We willen ons uiteindelijk verbonden voelen of identificeren met een bepaald merk, product of organisatie. Een simpel ‘marketingtrucje of sausje’ is niet meer voldoende. Een ‘imagineer’ of ‘experience designer’ is degene die als geen ander weet hoe je de juiste connectie maakt met een doelgroep. Deze gaat op onderzoek uit naar de waarden van jouw publiek en zorgt ervoor dat de connectie door middel van verhalen, beelden, evenementen etc. sterk naar voren toe komt. We maken dus een beleving die zorgt voor verbinding!

Waarden – belangrijk voor de optimale beleving

Wanneer we het over traditionele marketing hebben zien we meer de focus liggen op producten/diensten en de toegevoegde waarde hiervan. Bij imagineering zijn we meer bezig met de beleving van producten en/of diensten. We richten ons op de emotionele waarden. Door dit te doen kun je jouw merk emotionele waarde meegeven, iets wat belangrijk is als het aankomt op het ontwikkelen van een relatie met jouw doelgroep.

Deze relatie zorgt ervoor dat mensen bij je terug willen komen of langer bij je willen blijven. Waarom? Puur omdat ze een connectie voelen met jouw merk, product of dienst. Ze kunnen zich identificeren met hun eigen waarden. Met waarden bedoel ik idealen en overtuigingen van een persoon. Iets wat voor iemand passie is, richting geeft of een doel is in het leven. Bij beleving en imagineering focussen we dus op waardecreatie, want daarmee maken we een echte connectie en relatie.

Meer imagineering en experience design?

Imagineering en belevingseconomie zijn mijn favoriete onderwerpen om te bestuderen. Uren kan ik bezig zijn met het lezen over dit onderwerp. Daarom heb ik ook tijdens mijn studie gekozen om af te studeren in het vakgebied imagineering en alles wat daarbij komt kijken. Via verschillende blogs wil ik je meenemen door de wereld van belevingen, experience design en imagineering. Heb je vragen? Of heb je ideeen voor nieuwe onderwerpen? Laat dan even een reactie achter.

Tot de volgende!

Imagineering toepassen op jouw bedrijf?

Ben je op zoek naar nieuwe concepten of wil je weten hoe imagineering jou verder kan helpen? Of kan ik je helpen om belevingsmarketing toe te passen op jouw bedrijf of organisatie? Klik dan op 'neem contact op'. Dan kunnen we samen vrijblijvend kijken naar jouw toekomst in de belevingseconomie.

Neem contact op!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.